Pomiń łącza nawigacjiStrona główna > Słowniki > Słownik HR > fluktuacja kadr - staff fluctuation

fluktuacja kadr - (staff fluctuation)

inaczej płynność personelu lub ruchliwość pracownicza - najprościej rzecz ujmując, fluktuacja to przychodzenie i odchodzenie ludzi z pracy, zarówno na własne życzenie jak i z woli pracodawcy (zwolnienia, wypowiedzenia pracy). Poziom fluktuacji mierzy się tempem zmian w składzie załogi organizacji, a na jego poziom ma wpływ wiele czynników: - poziom kwalifikacji i wykształcenia pracowników; - atmosfera i więzi społeczne w firmie - złe kontakty interpersonalne (zarówno z przełożonymi jak i współpracownikami o podobnej randze) są częstą przyczyną opuszczenia instytucji; - kultura organizacji oraz system strategii personalnej firmy - czy firma ceni sobie ciągły napływ "świeżych sił", czy preferuje raczej ekspertów z długoletnim doświadczeniem na danym stanowisku; - sytuacja na zewnętrznym rynku pracy - im większe bezrobocie, tym większa niechęć pracowników do zmieniania miejsc pracy, do odchodzenia z zajmowanych stanowisk. Fluktuacja kadr "wyrównuje dysproporcje między podażą, a popytem na rynku pracy" (M. Olędzki).

  • Wyszukiwarka ofert pracy
    Szukane słowo
    Wyszukiwanie zaawansowane