Korzystamy z plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu. Aby zarządzać plikami cookie lub wycofać zgodę na ich używanie, zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Wysokie zarobki już na starcie? Branża farmaceutyczna oferuje jedne z najwyższych wynagrodzeń

Nieustanny rozwój, duże budżety oraz rosnąca liczba miejsc pracy – mowa o branży… farmaceutycznej.

Według prognoz Deloitte, w 2020 roku przychody sektora farmaceutycznego w skali globalnej mają sięgnąć 1,263 bln dolarów, co oznacza, że będą rosnąć średnio o 4,4 proc. rocznie. W Polsce branża ta jest uznawana za motor rozwoju gospodarki, o czym w ubiegłym roku informowało Ministerstwo Rozwoju, które zapowiedziało pomoc refundacyjną dla firm inwestujących w kraju i zatrudniających polskich naukowców. Szacuje się, że obecnie branża farmaceutyczna generuje ok. 1% polskiego PKB oraz zatrudnia ok. 100 tys. osób, a liczby te będą z czasem będą coraz wyższe. Sektor z pewnością będzie ciekawy dla osób, które dopiero wybierają swoją ścieżkę kariery, ale też dla pracowników zainteresowanych zmianą branży. Dlaczego warto pracować w sektorze farmaceutycznym i jakich kandydatów poszukują firmy? Odpowiadają eksperci HRK. 

Rozwój nowych technologii w sektorze farmaceutycznym

Branża farmaceutyczna, zgodnie z klasyfikacją OECD, jest jednym z trzech najbardziej innowacyjnych sektorów gospodarki. Podczas gdy w całej Polsce przeznacza się zaledwie 1% wydatków na badania i rozwój, branża farmaceutyczna może pochwalić się wynikiem 7%. Nakłady tych firm są przeznaczane na rozwój innowacyjności oraz doskonalenie i rozwój wiedzy pracowników.

Zmiany, które możemy ostatnio zaobserwować – coraz większe wykorzystanie nowoczesnych technologii, modyfikacje systemu ochrony zdrowia czy rozwój innowacyjnych terapii – wymagają od form większego dostosowania się do potrzeb rynku. W efekcie już wkrótce będziemy świadkami rozwijania się nowych obszarów działalności – pharma techów (łączących farmację i technologie celem ulepszenia dotychczasowych rozwiązań), genetyki czy immunoterapii w leczeniu nowotworów. 

Dodatkowo warto wspomnieć o rosnącym eksporcie polskich leków, który w ubiegłym roku wzrósł o 27 proc. r/r, co potwierdza innowacyjność i wysoką dochodowość polskiej branży farmaceutycznej.

Jak kształtują się zarobki w branży farmaceutycznej?

Pod koniec ubiegłego roku zaskoczenie wywołała informacja, że Amazon, oferujący na rynku amerykańskim m.in. sprzęt medyczny, jest już na ostatnim etapie ustalenia strategii wejścia na rynek leków na receptę, który w USA jest wart ponad 500 miliardów dolarów. Zainteresowanie giganta tym rynkiem pokazuje, jak wielkie nadzieje są z nim wiązane. Również pod względem wynagrodzeń sektor farmaceutyczny ma się czym pochwalić. Przykładowo w Niemczech pracownicy branży farmaceutycznej, obok bankowej i samochodowej, są najlepiej opłacanymi specjalistami – roczne wynagrodzenie sięga tu nawet kwoty 69.337 euro (ok. 290 tys. zł). Jak natomiast sytuacja kształtuje się w naszym kraju? 

W Polsce kolejny rok z rzędu branża farmaceutyczna jest jedną z lepiej opłacanych. Trwający już od kilku lat stały rozwój tego obszaru powoduje rosnące zapotrzebowanie na fachowców z doświadczeniem oraz wykształceniem medycznym. Firmy są zmuszone rywalizować między sobą o ekspertów, co powoduje wzrost wynagrodzeń. W tym roku o 10-20% w stosunku do roku poprzedniego wzrosną wynagrodzenia pracowników z działów medycznych, R&D, marketingu oraz sprzedaży, a także e-commerce w branży farmaceutycznej – mówi Dorota Jankowska, Team Leader Life Sciences w HRK S.A. 

Wynagrodzenia na przykładowych stanowiskach w branży farmaceutycznej (kwota brutto)

Medical Director

28 000 - 50 000

Medical Advisor

14 000 – 20 000

Medical Science Liaison

12 000 – 18 000

Sales Director

25 000 – 40 000

District Manager

12 000 – 16 000

Key Account Manager

10 000 – 15 000

Medical Representative

5 000 – 8 000

Marketing Manager

18 000 – 28 000

Product Manager

15 000 – 22 000

Brand Manager OTC

12 000 – 18 000

Pharmaceutical Representative

5 000 – 7 000

Pharmacovigilance Specialist

7 000 – 10 000

Market Access Specialist

6 000 – 12 000

Regulatory Affairs Specialist

6 000 – 11 000

R&D Manager

18 000 – 30 000

Jakie kompetencje są pożądane w branży farmaceutycznej? 

Firmy farmaceutyczne, ze względu na produkty, jakie oferują, i dużą odpowiedzialność za zdrowie pacjentów, najczęściej poszukują fachowców z wykształceniem medycznym lub okołomedycznym (np. farmacja, biotechnologia lub pokrewne). Takie wykształcenie daje solidne podstawy ku dalszemu rozwojowi wiedzy, która jest niezbędna na praktycznie każdym stanowisku pracy w firmie farmaceutycznej. Skoro największym autorytetem dla lekarza jest inny lekarz, to również osoby z obszaru marketingu czy sprzedaży muszą prezentować odpowiedni poziom wiedzy merytorycznej, nie wspominając już o pracownikach działów medycznych, którzy ściśle współpracują z lekarzami w codziennej pracy. Oczywiście nie oznacza to, że bez odpowiedniego wykształcenia nie mamy szans na pracę w firmie farmaceutycznej. Dynamiczny rozwój tej branży wymusił elastyczność w tym zakresie i coraz częściej zdarza się firmom zatrudniać osoby z wykształceniem pokrewnym, które posiadają inne, kluczowe kompetencje – mówi Dorota Jankowska, Team Leader Life Sciences w HRK S.A.

Ekspertka dodaje, że bez dużego doświadczenia również można znaleźć pracę w tej branży.

Są jednak stanowiska, m.in. przedstawiciel farmaceutyczny lub medyczny, w przypadku których firmy coraz częściej sięgają po kandydatów bez doświadczenia, ale posiadających predyspozycje do wykonywania tego zawodu. Stanowi to doskonałą okazję dla osób zainteresowanych pracą w tej branży – dodaje Dorota Jankowska.

Innym istotnym aspektem przy doborze kandydatów jest ich osobowość.

Bardzo duże znaczenie w procesie doboru pracowników w branży farmaceutycznej mają też osobowość kandydata oraz jego wysoka motywacja do podjęcia pracy. Inne ważne cechy to m.in. umiejętność pracy w zespole oraz pozytywne nastawienie do pracy – mówi ekspertka HRK S.A.

A może praca w marketingu?

415,5 mln zł to kwota, jaką polska branża farmaceutyczna przeznaczyła w styczniu na reklamę w mediach tradycyjnych – poinformował Instytut Monitorowania Mediów. To sektor, który przeznacza największe budżety na promocję, a tym samym jest bardzo otwarty na wszelkie nowinki w marketingu. W kolejnych latach firmom z tego sektora będzie zależeć na zatrudnianiu specjalistów nie tylko z zakresu tradycyjnego marketingu, ale też z digital marketingu czy zastosowania nowych technologii. Już teraz triumf odnosi content marketing ze względu na zamiłowanie Polaków do poszukiwania porad medycznych w sieci. Innym rozwojowym obszarem jest mobile marketing wraz z rozwojem wszelkiego rodzaju aplikacji umożliwiających m.in. notowanie wizyt u lekarza czy pomagających cukrzykom przestrzegać codzienną dietę. Dodatkowo przyszłość branża upatruje w wearable devices, które pozwalają na przykład analizować aktywność ruchową użytkownika. Warto jednak podkreślić, że w obliczu rosnącego zapotrzebowania będą też rosnąć wymagania względem kandydatów. 

Firmy farmaceutyczne mimo dużej świadomości tego, że Internet stał się głównym źródłem informacji, są nieco w tyle jeśli chodzi o wykorzystanie cyfrowych rozwiązań. Dlatego w ostatnim okresie widać wyraźny wzrost zainteresowania fachowcami w obszarze rozwiązań digitalowych. Poszukiwane są osoby, które posiadają już doświadczenie w tym obszarze i dobrze rozumieją potrzeby konsumenta. Główni odbiorcy, jakimi są tutaj: konsument, pacjent oraz lekarz, oczekują od branży przygotowania i dopasowania do ich potrzeb cyfrowych aktywności, gównie komunikacji online między nimi. W związku z tym, że pozostałe branże dużo wcześniej wdrożyły już takie rozwiązania, firmy farmaceutyczne skłonne są sięgać po osoby, które mają podobne doświadczenie w innych branżach – komentuje mówi Dorota Jankowska, Team Leader Life Sciences w HRK S.A. 

Powyższe przykłady to tylko wycinek tego, co obecnie oferuje branża farmaceutyczna. Dalszy jej rozwój jest nieunikniony – będą powstawać zarówno nowe miejsca pracy, jak i zawody, co skłania do śledzenia dalszych poczynań polskiej pharmy.

Przeczytaj także:

Pierwszy kontant z agencją rekrutacyjną – 5 błędów, których warto unikać

Poznaj pracodawcę przed przyjęciem oferty! 25 pytań, które powinieneś zadać na rozmowie kwalifikacyjnej

Podziel się:

Artykuły eksperckie

22 marca ruszyła nowa kampania employer brandingowa Leroy Merlin pod hasłem „Dołącz do najlepszego zespołu”. To pierwsza w Polsce kampania wizerunkowa, która zachęca kandydatów do aplikowania, bazując na sponsoringu Reprezentacji Polski w piłce nożnej. Kampania została opracowana przy współpracy z zespołem Employer Branding firmy HRK.

...

Jak wygląda rozmowa o pracę na stanowisko programisty? Czy deficyt pracowników sprawia, że każdy kandydat zostaje zatrudniony? Oczywiście, że nie! Katarzyna Rzepka, Managing Consultant HRK ICT, przedstawia elementy wieloetapowego procesu rekrutacji, do którego warto się przygotować, aby zostać najbardziej pożądanym kandydatem na...

W internecie możemy znaleźć mnóstwo porad na temat tego, jak napisać CV. Niektórzy radzą, aby życiorys miał jedną, maksymalnie dwie strony, inni przekonują, że kreatywne Curriculum Vitae sprawi, że wyróżnimy się na tle innych kandydatów. Jak jest naprawdę? Fakty oraz mity na temat pisania CV potwierdzają i obalają eksperci HRK,...

Wybierz język: PL EN
Portal Rynku Pracy