Artykuły, co po macierzyńskim, jak wygląda powrót do pracy po macierzyńskim, kariera, macierzyński, rozwój osobisty, rynek pracy, work-life-balance, 26.05.2019

Czy macierzyństwo przeszkadza w karierze?

4 min.

macierzyństwo, kariera, kobieta, dziecko

Ponad połowa pań zajmujących w organizacjach wyższe stanowiska posiada przynajmniej jedno dziecko i potwierdza, że macierzyństwo nie przeszkadza w rozwoju kariery. Również organizacje zmieniły swoje podejście – obecnie ponad 60% firm wspiera kobiety w ich macierzyństwie.

Na rynku panuje przekonanie, że kobiety odkładają macierzyństwo na dalszy plan, jeżeli chcą w życiu osiągnąć zawodowy sukces. Również mówi się, że macierzyństwo jest źle odbierane przez organizacje, a pracodawcy, kobiety, decydujące się na założenie rodziny, traktują gorzej, a w przyszłości szukają nowych osób na ich miejsce. W praktyce wygląda to zupełnie inaczej.

Być matką

Tegoroczne badanie naszej firmy pt. „Manager w szpilkach”, przeprowadzone na aktywnych zawodowo kobietach, zajmujących wyższe stanowiska w organizacjach, wykazało, że 53% ankietowanych pań posiada przynajmniej jedno dziecko. Z kolei 64% z nich nigdy nie odczuło negatywnego stosunku względem informacji o ich urlopie macierzyńskim. Organizacje doceniają u pań ich kompetencje, zaangażowanie oraz umiejętność zarządzania czasem.

Jak twierdzi wiele pań, macierzyństwo doskonale wpływa na produktywność, zmienia życiowe priorytety oraz powoduje większe zainteresowanie work-life balance.

Macierzyństwo również inspiruje, znamy wiele przypadków, w których panie zdecydowały się założyć własny biznes lub po urodzeniu dziecka postawiły na intensywniejszy rozwój kariery. Dla pracodawców matki też są cenionym zasobem, bowiem potrafią lepiej zarządzać swoim czasem, skupiają się na szybszym osiąganiu celu oraz są bardziej zdeterminowane i konkretniejsze w biznesie.

– Kobiety, które odniosły sukces, są dobrymi ambasadorkami innych kobiet. Są inspiracją. Bardzo często występują na konferencjach, kongresach, pokazują, że warto inwestować w siebie, podejmować wyzwania, oczywiście płacąc pewną cenę, ale też wspierają inne kobiety w ich dążeniach i ambicjach. Nasze tegoroczne badanie „Manager w szpilkach”  pokazuje jednak, że największym blokerem kariery kobiet są one same. Przyczyny to m.in. niskie poczucie własnej wartości czy też brak wiary w siebie i swoje umiejętności. Prowadząc procesy rekrutacyjne nie sposób nie zauważyć, iż panie mają tendencję do bagatelizowania swoich osiągnięć czy bardzo surowej oceny własnych kompetencji i umiejętności. Nie możemy więc mówić, że macierzyństwo stanowi jakąkolwiek barierę w rozwoju kariery – mówi Magdalena Bylinowicz, Executive Manager w HRK SA

Podejście organizacji

Wg badania HRK obecnie ponad połowa organizacji wspiera kobiety w roli matki (58%). Ankietowane menedżerki nigdy nie odczuły dyskryminacji z powodu bycia matką, przejawiającej się w niechęci czy odsunięciu od kluczowych projektów. Również czuły się pewne, że po powrocie z urlopu macierzyńskiego ich miejsce nie zostanie zajęte przez kogoś innego. Według jednej z ankietowanych: “ciąże dobrze świadczą o firmie, bowiem pracownicy czują się bezpiecznie”. Panie wskazują jednak elementy, które organizacje mogą poprawić – dla pań dużym ułatwieniem byłoby wprowadzenie elastycznego czasu pracy (26%), home office (22%) oraz dopłata do żłobków i przedszkoli (8%). Wśród innych rzeczy znalazły się: firmowe przedszkole, okolicznościowe prezenty dla dzieci, dodatkowe dni urlopu, tematyczne firmowe imprezy, np. pikniki rodzinne. Wprowadzenie tych rzeczy znacznie ułatwi godzenie kariery z rolą matki.

Wciąż jednak zdarzają się wyjątki

Część badanych pań alarmuje, że są firmy, gdzie brakuje wyrozumiałości względem matek, które potrzebują wyjść wcześniej z pracy, by np. odebrać dziecko z przedszkola, czy też brakuje wyrozumiałości względem choroby dziecka – każde wcześniejsze wyjście z pracy spotyka się z niechęcią i próbą wzbudzenia w kobiecie poczucia winy. Również istnieją firmy, gdzie kobieta nie otrzymuje jasnego komunikatu, że po powrocie jej miejsce nie będzie zajęte. Niestety, swoje trzy grosze dokładają również członkowie rodziny. Uczestniczki badania wskazują brak pomocy ze strony partnerów w codziennych obowiązkach, a także presję ze strony bliskich, by spędzały jak najwięcej czasu z rodziną, a karierę odłożyły na bok. Z kolei u tych, które postanowiły posiadać rodzinę i karierę, próbuje wzbudzić się poczucie winy. Takie zachowanie niestety negatywnie wpływa na obraz „kobiety-matki”, skutecznie zniechęcając kobiety do działania.

Patrząc na to, że obecnie kobiety stanowią już 52% (dane GUS z 2018 r.) ogólnej ludności w Polsce, wszelkie rzucanie kłód po nogi jest niewskazane. Rynek winien docenić ich ogromny wkład w rozwój nie tylko kolejnych pokoleń, ale również niejednego biznesu.

Czytaj więcej:

Jak wygląda powrót po urlopie macierzyńskim?

co po macierzyńskim, dla rodziców, jak wygląda powrót do pracy po macierzyńskim, kodeks pracy, macierzyński, payroll, payroll consulting, prawo pracy, Artykuły14.10.2021

Powrót do pracy po macierzyńskim – przepisy i porady dla mam

Zmiany w kodeksie pracy, rodzice

kodeks pracy, payroll consulting, prawo, prawo pracy, rynek pracy, work-life-balance, Artykuły04.09.2023

Nowa era work-life balance – przełomowe zmiany w polskim Kodeksie pracy w 2023 roku

Mama wraca do pracy - jak przygotować siebie i dziecko?

co po macierzyńskim, hr, jak wygląda powrót do pracy po macierzyńskim, macierzyński, porady dla pracowników, porady hr, powrót do pracy, powroty do pracy, rynek pracy, wellbeing, work-life-balance, Artykuły14.10.2020

Mama wraca do pracy – jak przygotować siebie i dziecko?

benefity, dla rodziców, porady hr, prawo pracy, rynek pracy, wellbeing, work-life-balance, Artykuły25.11.2016

Gdy pracownik jest rodzicem – korzyści dla rodzin z polityki work-life balance w polskich firmach

Newsletter HRK

Bądź na bieżąco z aktualnościami ze świata HR i rynku pracy!

Zgadzam się na przetwarzanie moich danych osobowych przez firmę HRK S.A. z siedzibą w Warszawie, pl. Bankowy 2, a tym samym na otrzymywanie na mój adres poczty elektronicznej informacji handlowych i marketingowych, materiałów o charakterze informacyjnym oraz promocyjnym, w szczególności raportów, e-booków, materiałów edukacyjnych. Udzielenie zgody jest dobrowolne, ale niezbędne do otrzymania raportu. Zdaję sobie sprawę, że w każdej chwili mogę wycofać swoją zgodę.

Administratorem przekazanych danych osobowych jest HRK S.A. z siedzibą w Warszawie (00-095), Plac Bankowy 2. Pełną informacje na temat przetwarzania danych osobowych znajdują się w naszej Polityce prywatności.