Artykuły, branża FMCG, Consumer goods, hr, porady hr, praca w handlu, praca zdalna, rynek pracy, zmiana pracy, 26.05.2021

Handlowcy szykują się do zmiany pracy. Ponad 60% chce zrobić to w ciągu najbliższych miesięcy

5 min.

Pandemia COVID-19 zmieniła codzienność wielu branż. W ramach badania „Hybrydowy handlowiec” firma HRK S.A. zapytała osoby pracujące na stanowiskach sprzedażowych w różnych branżach, o to, jak zmienił się sposób ich funkcjonowania w pracy. Wyniki badania pokazują duże zmiany, jakie nastąpiły na skutek ograniczeń wprowadzonych w celu walki z epidemią koronawirusa.

 

  • 60%

    handlowców uczestniczących w badaniu określiło swój poziom motywacji jako niższy, niż przed wybuchem pandemii; 21% określiło swój obecny poziom motywacji do pracy jako niski;

  • 32%

    ankietowanych straciło pracą w czasie trwania epidemii COVID-19, a 26% zgadza się ze stwierdzeniem, że ich wynagrodzenie uległo obniżeniu, a benefity zostały ograniczone;

  • 55%

    ankietowanych handlowców nie jest zadowolona z obecnego miejsca pracy, a aż 63% badanych planuje zmianę miejsca zatrudnienia w nadchodzącym półroczu;

W TOP 5 czynników motywacyjnych wskazanych przez ekspertów ds. sprzedaży pojawiły się dodatkowe dni wolne, vouchery zakupowe, dodatkowe prowizje od sprzedaży, sprawna i jasna komunikacja oraz wspólna analiza sytuacji rynkowej. Dopiero na 6. miejscu wymieniono wyznaczanie niższych celów sprzedażowych;

Aż 32% biorących udział w badaniu straciło w ostatnim roku pracę. Niepewność wywołana epidemią przełożyła się także na obniżenie wynagrodzeń i ograniczenie benefitów – z takimi sytuacjami spotkało się 26% badanych handlowców.

Nie są to jedyne problemy, z którymi borykają się pracownicy działów sprzedaży. 55% badanych narzeka na utrudniony kontakt z klientem, 45% wskazuje, że realizacja ich celów zagrożona jest przez wstrzymanie planowanych projektów. 39% ankietowanych wskazuje, że trudność w codziennej pracy sprawia im brak stabilizacji. Eksperci ds. sprzedaży narzekają również na pracę w trybie zdalnym i hybrydowym. 26% ankietowanych za utrudnienie uważa także brak umiejętności budowania relacji z partnerami biznesowymi za pomocą narzędzi zdalnych.

Pandemia oraz wymuszona przez nią praca w trybie zdalnym i hybrydowym sprawiła, że handlowcy byli zmuszeni do wykształcenia nowych kompetencji. Aż 61% zapytanych o to, jakiego typu nowe umiejętności musieli przyswoić w ostatnim roku, wskazało rozmowę z klientem przez telefon. 40% ankietowanych uważa, że ważnym aspektem ich pracy jest obecnie umiejętność radzenia sobie ze stresem, 37% wskazało na prowadzenie działań sprzedażowych w internecie, a 29% ankietowanych stwierdziło, że ważną dla nich obecnie kompetencją jest umiejętność budowania swojego wizerunku w social media.

– Część organizacji od razu po wybuchu pandemii wdrożyła system szkoleń online, aby pomóc swoim pracownikom w skutecznym wykonywaniu zadań w nowej rzeczywistości. Firmy, w których proces sprzedaży, ale też widoczność produktu są bardzo ważne, coraz częściej tworzą zespoły trenerów wewnętrznych, którzy pracują indywidualnie z konkretnymi osobami, zwracając uwagę na aspekty pracy wymagające poprawy lub rozwoju – mówi Monika Wojciechowska, Business Unit Manager HRK FMCG. – Wiele firm wspiera również aktywnie swoich pracowników proponując dostęp do platform e-learningowych, jednak to od pracownika zależy, czy chce z niego korzystać, czy potrafi wygospodarować w swoim kalendarzu czas na zgłębienie nowej wiedzy i tajników sprzedaży – dodaje Wojciechowska.

 

Najnowsze oferty pracy dla specjalistów z branży FMCG

Zobacz oferty pracy naszych klientów!

Zmiany spowodowane przez COVID-19 miały również negatywny wpływ na motywację pracowników działów handlowych. Przed pandemią 60% handlowców twierdziło, że poziom ich motywacji do pracy jest wysoki. Obecnie, jedynie 34% ankietowanych stwierdziło, że ma wysoką motywację do realizacji swoich zadań. Handlowcy krytycznie odnoszą się także do działań prowadzonych przez pracodawców, które mają na celu utrzymanie i podnoszenie motywacji. 40% ankietowanych uznało, że działania prowadzone przez ich pracodawców w ogóle nie mają wpływu na nich motywację. Tylko 13% uważa, że działania firm w tej sferze zasługują na najwyższą ocenę.

– Z naszego badania „Komunikacja i przywództwo w czasie pandemii” wynika, że pracownicy bardziej cenią to, jak są traktowani w miejscu pracy, niż benefity takie jak bilety na wydarzenia kulturalne czy „owocowe środy”. 43% biorących udział w tym badaniu stwierdziło, że jasna i dwustronna komunikacja stanowi podstawę działań, pozwala na wymianę doświadczeń i informacji, a także pozwala na wyjaśnienie sobie wątpliwych treści. Podobne wyniki uzyskaliśmy w badaniu „Hybrydowy handlowiec”. W pytaniu otwartym dotyczącym tego, w jaki sposób pracodawca może motywować pracowników działów handlowych, znalazły się odpowiedzi takie jak częstsze rozmowy, transparentne komunikowanie zmian czy czytelne zasady wynagradzania i premiowania – komentuje Sylwia Kościuszko, Senior Project Manager i Coach, pracująca w HRK Assessment & Development Center.

Z badania wynika, że handlowcy, pomimo początkowych trudności, już przywykli do działania w warunkach wykreowanych przez epidemię. Z odpowiedzi ankietowanych wynika, że ponad 60% specjalistów ds. sprzedaży myśli o zmianie pracy w nadchodzącym półroczu. Jednocześnie tylko 55% jest niezadowolonych z obecnego miejsca pracy. Biorąc pod uwagę szybko rosnącą ilość zaszczepionych osób oraz odmrażanie branż takich jak gastronomia, hotelarstwo czy sport i rozrywka, można przewidywać, że na stanowiskach handlowych szykują się duże rotacje.

Badanie przeprowadzono metodą CAVI wśród 230 ankietowanych pracujących na stanowiskach sprzedażowych w branżach takich jak FMCG, produkcja, budownictwo, transport i logistyka, retail, farmacja, bankowość, energetyka, life science, IT i telekomunikacja oraz nieruchomości.

Raport „Hybrydowy handlowiec” dostępny jest w całości pod linkiem:

Czytaj więcej:

audyt kompetencji sprzedażowych

hr, Artykuły19.04.2022

Audyt kompetencji sprzedażowych, czyli: jak badać i rozwijać dział handlowy?

Jak zarządzać czasem w pracy i poza nią?, organizacja

branża FMCG, Artykuły22.07.2019

Top 5 umiejętności w branży FMCG

fmcg, magazyn. financial markets, consumer goods

branża FMCG, Artykuły23.04.2018

Branża FMCG dla ambitnych?

kompetencje handlowca

branża FMCG, Artykuły24.05.2022

Handlowiec idealny – jakich kompetencji szukają pracodawcy i jak je mierzyć na etapie rekrutacji?

Newsletter HRK

Bądź na bieżąco z aktualnościami ze świata HR i rynku pracy!

Zgadzam się na przetwarzanie moich danych osobowych przez firmę HRK S.A. z siedzibą w Warszawie, pl. Bankowy 2, a tym samym na otrzymywanie na mój adres poczty elektronicznej informacji handlowych i marketingowych, materiałów o charakterze informacyjnym oraz promocyjnym, w szczególności raportów, e-booków, materiałów edukacyjnych. Udzielenie zgody jest dobrowolne, ale niezbędne do otrzymania raportu. Zdaję sobie sprawę, że w każdej chwili mogę wycofać swoją zgodę.

Administratorem przekazanych danych osobowych jest HRK S.A. z siedzibą w Warszawie (00-095), Plac Bankowy 2. Pełną informacje na temat przetwarzania danych osobowych znajdują się w naszej Polityce prywatności.