Artykuły, hr, hr consulting, kodeks pracy, porady dla pracodawców, porady dla pracodawcy, 30.06.2025
Okiem Prawnika: zmiany w Kodeksie Pracy
3 min.

We wtorek 24 czerwca 2025 roku Rada Ministrów przyjęła między innymi projekt ustawy nowelizujący przepisy Kodeksu Pracy, projekt został przygotowany w Ministerstwie Rodziny Pracy i Polityki Społecznej. Nowelizacja ma umożliwić wliczanie do stażu pracy również m.in. pracę na podstawie umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę za granicą. Równolegle trwają prace nad innymi zmianami w Kodeksie Pracy, jak tylko kolejne projekty zostaną przyjęte przez Radę Ministrów przekażemy informację w zakresie zmian.
Obecnie do stażu pracy wliczane są okresy przepracowane na umowie o pracę. Jak wskazuje Ministerstwo Rodziny Pracy i Polityki Społecznej to oznacza, że osoby, które np. przez kilka lat pracowały na umowie zlecenia mają niższy staż pracy niż osoby, które np. od dwóch lat pracują na podstawie umowy o pracę. Podobnie wygląda sytuacja osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą. Staż pracy ma wpływ m.in. na długość urlopu, wysokość dodatku za wysługę lat czy uprawnienie do nagrody jubileuszowej.
Zmiany w stażu pracy
Projekt nowelizacji Kodeksu Pracy przewiduje, że do okresu zatrudnienia wliczane będą między innymi:
- okresy prowadzenia przez osobę fizyczną pozarolniczej działalności oraz okresy pozostawania osobą współpracującą z osobą prowadzącą pozarolniczą działalność,
- okresy wykonywania umowy zlecenia lub o świadczenie usług,
- okresy wykonywania umowy agencyjnej,
- okres pozostawania członkiem rolniczej spółdzielni produkcyjnej i spółdzielni kółek rolniczych,
- przebyty za granicą okres innej niż zatrudnienie działalności zarobkowej,
- okres zawieszenia działalności gospodarczej przez osobę prowadzącą pozarolniczą działalność gospodarczą w celu sprawowania osobistej opieki nad dzieckiem, za który zostały opłacone składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe.
Ważne
Wskazane powyżej okresy będą musiały zostać potwierdzone zaświadczeniem wydanym przez ZUS, to po stronie pracownika będzie obowiązek uzyskania zaświadczenia z ZUS.
Pracownik powinien udokumentować nowe okresy stażu pracy pracodawcy, który go zatrudnia w momencie rozpoczęcia stosowania przepisów, w ciągu 24 miesięcy. Czas ten będzie liczony od:
- 1 stycznia 2026 roku – w przypadku pracowników sektora finansów publicznych;
- pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia ustawy – w przypadku pozostałych pracowników.
Na etapie prac w Parlamencie mogą się jeszcze pojawić poprawki do komentowanych zmian.