Artykuły, branża consumer goods, branża FMCG, Consumer goods, pandemia, praca w handlu, rynek pracy, 20.12.2020

Pandemiczna codzienność handlowców na rynku pracy

4 min.

Pandemiczna codzienność handlowców na rynku pracy

Rok 2020 na pewno zapamiętamy na bardzo długi czas. Z powodu przykrych konsekwencji pandemii COVID-19 stosunkowo dużo firm zdecydowało się na redukcję etatów oraz wstrzymanie rekrutacji nowych pracowników. Jednocześnie są na rynku organizacje, które nie odczuły zbyt mocno negatywnych skutków spowodowanych pandemią.

W celu ograniczenia cięć kadrowych, niektóre organizacje postanowiły przemodelować struktury i dokonać wewnętrznych przesunięć pracowników. Wiele z nich wykorzystało sytuację spowolnienia i zdecydowało się na rozwój zatrudnionych pracowników oraz wzmocnienie ich kompetencji, korzystając z zorganizowanych szkoleń prowadzonych przez trenerów wewnętrznych, zewnętrznych czy platformy e-learningowe. Szkolenia dotyczyły przede wszystkim: wsparcia w zarządzaniu sprzedażą zdalną i zarządzania czasem, budowania relacji on-line, szkoleń technicznych i wielu innych, odpowiadających aktualnym potrzebom.

Test dla handlowców

Jednak nie wszystkie organizacje odnotowały straty w czasie pandemii. Dla niektórych przedstawicieli branży FMCG okres ten, co prawda przyniósł spadki rzędu 20-30 proc. na jedną kategorię produktową, ale też dał wzrosty w innych kategoriach. To pozwoliło niektórym firmom odważnie podejść do tematu rekrutacji i szybko pozyskać nowe osoby z rynku. – Po ciężkim marcu, maj był miesiącem, w którym odnotowaliśmy niewielki wzrost zapotrzebowania na uzupełnienie kadry. Największy ruch rekrutacyjny można było zaobserwować wśród ról przedstawicieli handlowych, w szczególności w kanale tradycyjnym i nowoczesnym. Ze względu na zamknięcie branży gastronomicznej, firmy mierzyły się ze zmianami i przesunięciami specjalistów wewnętrznie, na stanowiska pokrewne. Można śmiało powiedzieć, że mimo kryzysu, stanowisko handlowca było najmniej podatne na redukcję, bowiem efekty jego pracy wpływają bezpośrednio na zyski firmy – mówi Justyna Bereza, konsultant HRK FMCG.

Wyzwanie dla tego zawodu rozpoczęło się w momencie odgórnego wprowadzenia obostrzeń, m.in. w zakresie ograniczenia spotkań biznesowych, bez których praca handlowca zdaje się nie istnieć. – Praca przedstawiciela handlowego opiera się głównie na spotkaniach i bezpośrednich kontaktach z klientami. Handlowcy stanęli więc przed dużym wyzwaniem, jak zdobyć i utrzymać klienta bez budowania relacji bezpośrednich, a opierając się jedynie na kontakcie telefonicznym czy mailowym. Dotychczasowy kanał komunikacji z klientem musiał zostać zmieniony, a umiejętność budowania relacji i sprzedaży w sposób zdalny, stały się codziennością – dodaje ekspertka.

Najtrudniejsze za nimi

W efekcie rok 2020 stał się niejako testem umiejętności sprzedażowych wielu handlowców – stare sposoby sprzedażowe przestały być aktualne, a mocy nabrała umiejętność budowania długofalowych relacji, które handlowiec potrafi podtrzymać, również pozostając z klientem w kontakcie niebezpośrednim, no i oczywiście kompetencje technologiczne, bez których obecnie nikt nie wyobraża sobie pracy. – Obecna sytuacja jest potwierdzeniem, że rozwinięta na dobrym poziomie kreatywność, umiejętność dopasowania się do zmieniającego się otoczenia czy komunikatywność są ogromną wartością i mocnym argumentem podczas rozmowy z potencjalnym klientem. Prowadząc liczne rozmowy z kandydatami, którzy na co dzień zajmują się sprzedażą, coraz częściej słyszę, że najcięższe czasy już minęły. Handlowcy wspominają okres między marcem a czerwcem, kiedy ich energia, codzienna aktywność i dynamika pracy została zamknięta w czterech ścianach. Z dobrych wiadomości – co raz więcej firm powraca do tradycyjnych spotkań handlowych, zaś okres pandemii tylko napędził do działania siły sprzedażowe organizacji, motywując je i dodając siły – mówi Justyna Bereza z HRK.

Podsumowaniom roku zawsze towarzyszą przemyślenia, które skłaniają do głębszej refleksji zarówno pracodawców, jak i kandydatów. Rok 2020 był wymagającym rokiem i z tym się zgodzi każdy, ale dla niektórych był rokiem korzyści i nauki, a każdy zaczerpnął z niego coś cennego. – 2021 przynosi nowe możliwości, a my, rekruterzy, obserwujemy z zaciekawieniem zachodzące zmiany. W nadchodzącym roku możemy spodziewać się odbudowy struktur i tworzenia nowych stanowisk w obszarze sprzedaży i marketingu – prognozuje ekspertka HRK. Handlowcy wciąż chcą się rozwijać, systematycznie wspinać po szczeblach kariery, zmieniać kategorie produktowe – są otwarci na zmiany, tak więc niech 2021 będzie najlepszym rokiem dla wytrwałych.

Czytaj więcej:

Weryfikacja swoich praw przy zwolnieniu

branża consumer goods, branża FMCG, Consumer goods, kompetencje miękkie, pandemia, praca w handlu, rynek pracy, rynek pracy po pandemii, Artykuły30.05.2021

Pandemiczne kompetencje handlowców

fmcg, magazyn. financial markets, consumer goods

branża FMCG, Consumer goods, kariera, rozwój kariery, rozwój zawodowy, Artykuły23.04.2018

Branża FMCG dla ambitnych?

Jak zarządzać czasem w pracy i poza nią?, organizacja

branża FMCG, rynek pracy, Artykuły22.07.2019

Top 5 umiejętności w branży FMCG

kompetencje handlowca

branża consumer goods, branża FMCG, Consumer goods, doradztwo personalne, kompetencje, metody rekrutacji, praca w handlu, rozwój kariery, rynek pracy, Artykuły24.05.2022

Handlowiec idealny – jakich kompetencji szukają pracodawcy i jak je mierzyć na etapie rekrutacji?

Newsletter HRK

Bądź na bieżąco z aktualnościami ze świata HR i rynku pracy!

Zgadzam się na przetwarzanie moich danych osobowych przez firmę HRK S.A. z siedzibą w Warszawie, pl. Bankowy 2, a tym samym na otrzymywanie na mój adres poczty elektronicznej informacji handlowych i marketingowych, materiałów o charakterze informacyjnym oraz promocyjnym, w szczególności raportów, e-booków, materiałów edukacyjnych. Udzielenie zgody jest dobrowolne, ale niezbędne do otrzymania raportu. Zdaję sobie sprawę, że w każdej chwili mogę wycofać swoją zgodę.

Administratorem przekazanych danych osobowych jest HRK S.A. z siedzibą w Warszawie (00-095), Plac Bankowy 2. Pełną informacje na temat przetwarzania danych osobowych znajdują się w naszej Polityce prywatności.